Revenirea la serviciu – cum te pregatesti emotional pentru despartirea de puiul tau?

14 Aug 2013


Incet, incet momentul revenirii la munca se apropie. S-ar putea sa iti fie dor si sa fii nerabdatoare sa iti reincepi acitivitatea profesionala si sa faci si altceva in afara de schimbat scutec, spalat copil, hranit, gatit, spalat haine, iesit afara etc. S-ar putea sa iti fie groaza sa te desparti de puiul tau si sa te gandesti “Oare cum voi rezista 8 ore fara sa il vad?” Sau sa fii undeva pe la mijloc, cate putin din amandoua.

Oricum, activitatea profesionala nu va mai fi ce a fost, trebuie sa constientizezi cateva lucruri si sa faci cativa pasi pentru a impaca bine rolul de mama cu rolul de profesionist.




1. Ce-a fost a fost, si acolo ramane! Incearca sa nu te gandesti la cum functionai la munca inainte de a avea copilul. Nu vei mai avea acelasi ritm si acelasi nivel de concentrare, mai ales in primele saptamani. In primul rand pentru ca revii dupa o pauza. Apoi, pentru ca ai mereu pe cineva in mintea ta: “oare ce face copilul, s-a trezit, a mancat, oare plange?” etc. Daca te panichezi in primele saptamani de lucru cand vezi ca nu mai functionezi ca odinioara, problemele de reacomodare se vor accentua. Incearca sa pornesti calma la drum, si acorda-ti un timp de reacomodare la ritmul si concentrarea necesare pentru jobul tau (daca o primesti si de la colegi si superiori cu atat mai bine, daca nu incearca sa faci abstractie de ei). Stresul si ingrijorarile nu te ajuta, te incurca!

2. Fa o lista cu avantajele reintoarcerii la locul de munca. Avantaje pentru tine si pentru copil. Gandeste-te de exemplu daca nu cumva se aplica urmatorul argument: “Chiar daca vom petrece mai putin timp impreuna cantitativ, va fi un timp de buna calitate. Eu voi veni multumita de la birou ca fac si altceva, ne va fi dor unul de altul si revederea va fi cu atat mai dulce” sau “Fetita mea va vedea ca o femeie poate fi si mama si profesionist, si asta e o lectie pe care imi doresc din suflet sa o invete de la mine”. Listeaza aceste avantaje si mai ales in primele saptamani, atunci cand te simti descumpanita de faptul ca trebuie sa mergi la munca sau te simti vinovata ca iti lasi copilul in grija altcuiva, citeste-le pentru a inlatura aceste emotii negative.

3. Fa toate pregatirile pentru ingrijirea copilului cand tu vei fi la serviciu. Fie ca e vorba de bunica, bona sau cresa, incepe din timp. Daca porniti deodata tu cu munca si copilul cu a fi ingrijit de altcineva, va fi mult prea greu si mult prea stresant pentru tine. Pregasteste copilul pentru a fi adaptat si pentru a putea tu sa stai linistita. Alege bona sau cresa, fa ‘instructajul” bonei sau bunicii, lasa-le liste cu ce e de facut si cand. Toate acestea vor reprezenta un real ajutor pentru tine cand te vei intoarce la munca: vei fi mai linistita ca bona sau bunica sau cei de la cresa stiu ce e de facut, si vei petrece mai putin timp dand telefoane de la serviciu pentru a transmite “directive”.

4. Incepe treptat activitatea profesionala. Daca ai de ales sau poti aranja cu cei de la locul de munca, du-te cu cateva zile mai repede la munca si familiarizeaza-te putin cu locul, cu eventualele schimbari, cu proceduri noi etc. Petrece doar cateva ore la munca si incearca sa incepi cu lucrurile mai usoare, mai putin complicate. Apoi treptat creste ritmul, cantitatea si dificultatea sarcinilor tale de munca si vei vedea ca te vei descurca chiar foarte bine.




5. Incearca sa iti tii mintea si corpul in acelasi loc. Tendita unei mame este sa se ingrijoreze cu privire la copil atunci cand este la munca si sa se gandeasca la probleme de serviciu atunci cand este acasa. Asta face foarte dificila echilibrarea celor doua roluri. Incearca sa te debarasezi de grijile de acasa cand esti la serviciu. Acorda-ti una sau doua pauze sa verifici care e situatia de acasa si apoi concentreaza-te pe ce ai de facut la serviciu. Dupa primele cateva saptamani incearca sa te debarasezi si de acest obicei si stabileste clar cu persoana care sta cu copilul ca tu nu vei suna si sa te sune in caz de vreo problema. Reminteste-ti ca, cu cat te vei ingrijora mai putin legat de copil atunci cand esti la munca, cu atat esti mai eficienta  si cu atat vei putea fi mai “prezenta” acasa cu copilul tau!

Nu in ultimul rand reaminteste-ti ca esti si mama si profesionist si chiar daca e greu si uneori gresesti fie acasa, fie la munca, le faci pe ambele si asta nu e putin lucru!

Autor:

Managing Partner la PsyLife Clinic Dr. in Psihologie psiholog clinician, psihoterapeut specialist

E-mail:
adela_raluca2@yahoo.com
Website:
http://www.psylife.ro

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.