Protectia copilului cu parinti plecati la munca in strainatate

22 Oct 2013


Legea protectiei copilului a fost modificata prin Legea nr. 257/2013 publicata in Monitorul Oficial nr.607/30.09.2013. Aceasta lege introduce o noua sectiune cu denumirea „Protectia copilului cu parinti plecati la munca in strainatate”.

Parintele care exercita singur autoritatea parinteasca sau parintele la care locuieste copilul, care urmeaza sa plece la munca în strainatate, are obligatia sa notifice aceasta intentie la serviciul public de asistenta sociala de la domiciliu, cu minimum 40 de zile inainte de a parasi tara. Notificarea trebuie sa contina, in mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se va ocupa de intretinerea copilului pe perioada absentei parintilor sau tutorelui, dupa caz. Nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie (daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat potrivit legii sa fie considerata infractiune) si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1000 lei.




Confirmarea acestei persoane in intretinerea careia va ramane copilul, se efectueaza de catre instanta de tutela. Acordul persoanei desemnate se exprima de catre aceasta, personal, in fata instantei.

Aceeasi procedura este aplicabila si tutorelui, precum si in cazul in care ambii parinti urmeaza sa plece la muncă intr-un alt stat.

Persoana desemnata trebuie sa faca parte din familia extinsa, adica sa fie ruda pana la gradul patru inclusiv, să aibă minimum 18 ani si sa indeplineasca conditiile materiale si garantiile morale necesare cresterii si ingrijirii unui copil.

Serviciile publice de asistenta sociala organizate la nivelul municipiilor, oraselor, comunelor asigura persoanelor desemnate consiliere si informare cu privire la raspunderea pentru cresterea si asigurarea dezvoltarii copilului pe o perioada de 6 luni.

Instanta va dispune delegarea temporara a autoritatii parintesti cu privire la persoana copilului, pe durata lipsei parintilor, dar nu mai mult de un an, catre persoana desemnata.

Solutionarea cererii de delegare a drepturilor si indatoririlor parinteşti se face in termen de 3 zile de la depunerea acesteia. Hotararea judecatoreasca va cuprinde mentionarea expresa a drepturilor si indatoririlor care se deleagă si perioada pentru care are loc delegarea.

Dupa ce are hotararea judecatoreasca, persoana desemnata trebuie sa urmeze un program de consiliere, pentru a preveni situatii de conflict, neadaptare sau neglijenta in relatia cu minorul.

Instanta de judecata va comunica o copie a hotararii judecatoresti, primarului de la domiciliul parintilor sau tutorelui, precum si primarului de la domiciliul persoanei desemnate, in vederea monitorizarii si controlului.




Procedura de monitorizare a modului de crestere si ingrijire a copilului cu parinti plecati la munca in strainatate, precum si serviciile de care acestia pot beneficia, se stabilesc prin hotarare a guvernului.

Serviciile publice de asistenta sociala organizate la nivelul municipiilor si oraselor, precum si persoanele cu atributii de asistenta sociala din cadrul consiliilor locale comunale au obligatia sa viziteze periodic la domiciliu familiile care au in ingrijire copii cu parinti plecati la munca in strainatate.

Pe de alta parte, serviciul public de asistenta sociala si centrul judetean de resurse si asistenta educationala au si obligatia suplimentara de a dezvolta servicii de consiliere specializata, destinate copilului care a revenit in tara, dupa o perioada de sedere în strainatate alaturi de parinti, mai mare de un an.

Ordinul Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei nr. 219 din 15 iunie 2006 despre care am scris in articolul nostru anterior referitor la obligatiile parintilor care pleaca la munca in strainatate, este in continuare in vigoare.

Autor:

E-mail:
Website:

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.