Organic, local, de sezon – legume si fructe sanatoase pentru copii

27 Jun 2012


 
Ca parinti, ne dorim sa le punem copiilor ce e mai bun pe masa. Daca vorbim de legume si fructe, ideal este sa le oferim o varietate de culori pentru proprietatile diverse pe care le ofera:

Legume de sezon

Albul si cremul (ceapa, conopida, ciupercis.a.) protejeaza inima.

Galbenul si verdele (mazare, pepene galben, spanac, fasole verde s.a.) protejeaza ochii.

Portocaliu (morcovi, caise, ardei, dovleac s.a.) inseamna substante ce intarsesc sistemul imunitar si au grija de inima.

Culorile rosu si roz (rosii, pepene verde, capsuni s.a.) protejeaza plamanii si dezvolta memoria.

Rosu si visiniu/bleumarin (varza rosie, vanata, struguri s.a.) promit sa ne mentina tineri si sa protejeze aparatul urinar.




Desi culoarea ne promite beneficii de tot felul, gustul este acela care ne arata daca fructele si legumele au avut parte de o dezvoltare fireasca sau au fost stimulate cu hormoni, daca s-au hranit dintr-un sol bogat in minerale sau dintr-unul sterilizat.

 

Este foarte important astfel sa cumparam fructe si legume de sezon, pe cat posibil locale si sa-i ferim pe cei mici de vegetalele dubioase si fara gust din import. Evitati fructele si legumele din piata care sunt prea mari, prea lucioase, prea uniforme ca forma si marime si care nu au aroma lor naturala.

 

Straduiti-va sa gasiti si sa incurajati producatorii locali care nu folosesc altceva decat ingrasaminte si pesticide naturale, ce nu dauneaza organismului uman.

Vara si toamna, cand si la noi abunda fructele si legumele, este indicat sa conservam cat mai multe, fie prin lacto-fermentare, fie prin congelare sau deshidratare.

Prin lacto-fermentare, adica prin folosirea de apa si sare (uneori si zer) valoarea nutritiva a vegetalelor creste, ele vor imbogati flora bacteriana benefica, vor ajuta digestia si sistemul imunitar.

Prin congelare scade foarte putin din valoarea nutritiva a fructelor si legumelor, mai ales daca acestea sunt congelate la scurt timp dupa ce au fost culese.

Prin uscare la soare, in cuptor sau in deshidrator la temperaturi intre 45-65 de grade Celsius, valoarea nutritiva este foarte putin diminuata, iar in unele cazuri creste.




Un aspect deloc de neglijat este acela ca mare parte din nutrientii din vegetale se absorb cu usurinta in prezenta grasimilor, astfel incat nu ezitati sa puneti multa smantana peste capsuni sau sa gatiti cu unt tot felul de legume.

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.