De ce este nutritia un factor atat de important in viata copilului tau?

30 Apr 2013


Te gandesti vreodata de ce mananci? Raspunsul este simplu, deoarece iti este foame, esti obosita iar stomacul iti chioraie. Uneori poti sa mananci si din plictiseala, tristete sau bucurie, doar pentru ca e ora mesei sau pur si simplu pentru ca gogoasa cu glazura de ciocolata arata atat de apetisant.

Iata cateva din motivele emotionale si fizice pentru care mananci, insa te-ai gandit vreodata de ce corpul tau are nevoie de mancare? Si nu doar de orice fel de mancare, ci de mancare sanatoasa care iti face bine.




O alimentatie buna asigura energie

Alimentele consumate asigura corpului tau energia de care are nevoie pentru a functiona. La fel cum trebuie sa iti alimentezi masina cu benzina sau sa reincarci bateria telefonului mobil, corpul trebuie hranit cu alimente care sa ii ofere energie in fiecare zi. Carbohidratii reprezinta principala forma de energie de care corpul tau are nevoie.

Corpul digera cel mai usor carbohidrati precum zaharul si amidonul. Carbohidratii sunt descompusi in unitati separate de glucoza, fructoza sau galactoza. Glucoza este forma de energie preferata a corpului tau. Daca nu primeste suficienti carbohidrati, organismul poate produce glucoza din proteine sau grasime – iar daca primeste prea multi carbohidrati, acesta se pricepe de minune sa ii depoziteze sub forma de grasime.

O alimentatie buna asigura materia prima

Proteinele din alimentele consumate sunt descompuse in aminoacizi.  Organismul tau foloseste aminoacizi pentru a construi si repara diferitele parti ale corpului. Muschii contin multe proteine si trebuie sa refaci aceste proteine pe intreaga durata a dietei. Organismul are nevoie si de proteine pentru componentele sistemului tau imunitar, hormoni, sistemul nervos si organe.

O alta materie prima de care corpul tau are nevoie este calciul. Calciul are mai multe functii, insa este cel mai bine cunoscut ca substanta minerala depozitata in oase si dinti. Ai nevoie de calciu pentru a-ti pastra oasele si dintii puternici.

De asemenea, corpul tau are nevoie de grasimi pentru a fi sanatos. Membranele care contin grasimi inconjoara toate celulele din corpul tau. Creierul contine acizi grasi iar grasimile sunt, de asemenea, necesare pentru hormonii senzoriali.

„Micile ajutoare”

Vitaminele si mineralele incluse in dieta sunt la fel de importante ca si carbohidratii, proteinele si grasimile; totusi, acestea sunt necesare doar in cantitati mici. De obicei, vitaminele si mineralele functioneaza ca co-enzime, ceea ce inseamna ca acestea accelereaza reactiile chimice din corp. De exemplu, multe vitamine din complexul B ajuta corpul sa arda carbohidrati pentru energie. Vitamina A este necesara pentru vedere, zincul este implicat in multe procese metabolice iar vitamina C ajuta la consolidarea tesutului conjunctiv si functionarea sistemului imunitar.




Dieta ta trebuie sa asigure cantitati adecvate din toate aceste „mici ajutoare”. O dieta sanatoasa si echilibrata trebuie sa contina multe vitamine si minerale. O dieta nesanatoasa poate conduce la lipsa unuia sau mai multor din aceste „mici ajutoare” din organismul tau.

Dincolo de elementele de baza

O alimentatie buna asigura mai mult decat energie; asigura componente structurale, vitamine si minerale. In alimentele consumate, exista alte substante care au devenit mai bine cunoscute in ultimii cativa ani.

Fitochimicalele se gasesc in partile colorate ale fructelor si legumelor.  Desi nu sunt necesare in functionarea corpului, acestea pot avea un impact foarte puternic asupra sanatatii. De exemplu, quercetina (continuta de merele rosii) functioneaza precum o antihistamina si are efect antiinflamator. Resveratrolul, intalnit in cojile si semintele de struguri, este un puternic antioxidant.

Antioxidantii ajuta la protejarea corpului impotriva deteriorarii provocate de soare, poluare, fum si alegeri nutritionale neinspirate.   Acestia se gasesc in fitochimicalele din fructe si legume, precum si in unele vitamine si aminoacizi.

Atunci cand mancati un aliment, nu consumati doar un carbohidrat, o grasime sau o proteina. Mancati o felie de placinta cu mere, o friptura sau o cantitate mare de piure. Majoritatea alimentelor pe care le consumati contin cantitati variate din toate aceste trei componente nutritionale. O alimentatie buna inseamna obtinerea echilibrului corect de carbohidrati, grasimi si proteine, plus vitaminele si mineralele necesare. O alimentatie excelenta inseamna asigurarea unei cantitati mari de fitochimicale si antioxidanti.

Sa luam carbohidratii, de exemplu: Care sunt carbohidratii buni, care sunt carbohidratii rai si care este diferenta dintre acestia? Din moment ce corpul tau le descompune pe toate in unitati separate, carbohidratii in sine nu sunt neaparat rai sau buni.  Problema apare atunci cand consumi prea multi sau daca celelalte ingrediente din alimentele care contin carbohidrati nu sunt foarte bune.

De exemplu, fursecurile cu glazura de ciocolata contin mult zahar si faina alba; daca mancati prea multe, veti acumula calorii suplimentare care vor fi depozitate in corp sub forma de grasime. De asemenea, gogoasa contine multe grasimi, probabil grasimi transformate, care pot creste riscul afectiunilor cardiace. Gogoasa nu iti asigura aproape deloc vitamine, minerale sau alte substante, precum antioxidanti naturali sau acizi grasi sanatosi.  Atunci cand pui problema astfel, gogoasa respectiva poate sa nu mai para asa de buna.

Aproape orice fruct sau leguma este un exemplu de sursa buna de carbohidrati. Aceste optiuni iti permit sa obtii carbohidratii de care ai nevoie pentru energie, plus fibra pentru un sistem digestiv sanatos, vitamine, minerale si antioxidanti. Aproape jumatate din caloriile tale zilnice ar trebui sa provina din carbohidrati. Acesti carbohidrati provin din fructe, legume, paine si cereale integrale – si nu din dulciuri, sucuri si produse de patiserie.

Acest concept functioneaza si cu proteine si grasimi. O sursa sanatoasa de proteine este sursa care nu furnizeaza grasimi nesanatoase in exces si care, din fericire, asigura si unele grasimi care sunt benefice corpului tau, precum fasolea alba. Acest tip de fasole asigura proteine, fibre, vitamine, minerale si carbohidrati. Un exemplu de proteina nesanatoasa este sunca. Sunca si alte carnuri procesate precum aceasta contin multe grasimi saturate si calorii care pot afecta sanatatea inimii, ingrosa talia si chiar mari riscul de cancer.

Grasimile sanatoase provin din alimente ce contin grasimi polinesaturate si mononesaturate, precum uleiul de masline, pestele, alunele, soia, semintele de in si uleiul de rapita. Desi aceste grasimi si uleiuri contin multe calorii, ai nevoie de acizii grasi pe care acestea le asigura. Din nefericire, exista multi acizi grasi nesanatosi de care trebuie sa te feresti. Grasimile saturate din carnea rosie si grasimile transformate din unele tipuri de margarina, produse de patiserie si alimente procesate nu sunt benefice pentru sanatate.

O alimentatie buna inseamna un corp sanatos

Printr-o dieta sanatoasa corpul tau va avea cantitatea perfecta de energie, suficienta materie prima si toate „micile ajutoare” de care are nevoie pentru a ramane sanatos. O alimentatie buna va include, de asemenea, fitochimicale si antioxidanti care te vor face sa te simti tanara, sa arati bine si poate chiar te vor feri de boli. Printr-o dieta nesanatoasa corpul tau va dispune de prea multe sau prea putine calorii, de insuficiente vitamine si minerale, de fapt, vei avea nevoie de o cantitate mai mare de antioxidantii pe care nu-i obtii din aceasta.

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.