Greutatea ridicată acumulată in timpul sarcinii poate cauza probleme emoţionale

08 Jul 2013


Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) atestă faptul că în 2005 aproximativ 1.6 miliarde de adulţi (cu vârsta peste 15 ani) erau supraponderali, dintre care cel puţin 400 de milioane erau obezi. Una dintre cele mai importante schimbări puternic relaţionate cu sarcina şi care reclamă mecanisme de adaptare adecvate în ceea ce le priveşte pe viitoarele mame, este reprezentată de faptul că acestea trebuie să se confrunte cu creşterea dimensiunilor corpului, schimbări ale siluetei şi ale greutăţii, toate acestea putând schimba imaginea pe care femeile o au despre corpul lor.




O întrebare frecventă a viitoarelor mămici este ”Cam cât ar trebui să mă îngraş în timpul sarcinii?1  Însă, adevărata întrebare care trebuie pusă este dacă femeile sunt conştiente că a fi supraponderala/obeză în timpul sarcinii creşte riscul pentru complicaţii ale sarcinii şi ale problemelor de sănătate asociate atât pentru mame, cât şi pentru făt2. Mai mult decât atât, studiile arată că supraponderalitatea şi obezitatea sunt relaţionate cu unele probleme emoţionale, cum ar fi depresia şi anxietatea3. Chiar dacă a lua în greutate în timpul sarcinii este acceptat social nu toate femeile acceptă aceste modificări, având o imagine corporală negativă lucru care poate duce la diverse erori de alimentaţie în timpul sarcinii.

Rezultatele unui studiu4 pe care l-am realizat pe femei de naţionalitate română susţin faptul că femeile care iau în greutate în timpul sarcinii au două idei cu privire la alimentaţie:

1. mănâncă necontrolat, că nu se mai pot opri din a mânca;

2. mâncatul este asociat cu stări emoţionale negative (mănâncă atunci când sunt supărate, de exemplu).

Un alt fenomen interesant este faptul că, mental, se produce un mecanism nu tocmai eficient: „acum că sunt însărcinată pot să mănânc cât vreau!!!”. Chiar dacă, declarativ, femeile afirmă că nu este aşa, mecanismele mentale testate susţin contrariul. Iar acest lucru duce la un alt comportament ineficient: dacă la început în sarcina mănâncă mai mult, pe măsură ce cresc în greutate încearcă să se abţină – iar această perioadă nu este una în care să ne permitem astfel de comportamente, în primul rând, din cauza dezvoltării intrauterine a celui mic.

Astfel, recomandările noastre cu privire la comportamentul alimentar în timpul sarcinii – nu cu privire la ceea ce ar trebui sau nu să mâncaţi ci cu privire la cum sa mancati, este că, în primul rând, să nu vă schimbaţi cantitatea de mâncare pe care o consumaţi – pentru că sunteţi însărcinată nu înseamnă că trebuie să mâncaţi pentru doi; din alimentele pe care dumneavoastră le consumaţi copilul îşi selectează nutrienţii de care are nevoie. Atenţie! Aici vine o recomandare importantă: încercaţi să consumaţi alimente din toate categoriile alimentare DAR porţiile să fie unele potrivite şi combinarea alimentelor să fie una corectă (de exemplu, consumaţi carnea împreună cu legumele care nu conţin carbohidraţi, nu evitaţi a mânca pâine sau cereale pentru că ajută enorm la traficul intestinal şi ştim că în sarcină pot să apară probleme în această direcţie, etc.)!




Ţineţi minte ca alimentaţia nesănătoasa/nepotrivită în timpul sarcinii poate duce la creşterea exagerată în greutate care duce, la rândul ei la probleme emoţionale (de exemplu, tristeţe, anxietate) şi până la urmă, de ce să ajungem să avem astfel de emoţii în una dintre cele mai speciale perioade din viaţa noastră: sarcina!

 

1 (Rasmussen & Yaktine, 2009).
2 (Andreasen, Andersen, & Shantz, 2004)
3(Goodman & Whitaker, 2002; Jorm et al., 2003; Strine et al., 2008; Stunkard et al., 2003)
4(Anton, David & Moldovan, 2011)

Autor:

Psihoterapeut Specialist, Psiholog Clinician si Managing Partner la PsyLife Clinic

E-mail:
antonadinaraluca@gmail.com
Website:
http://psylife.ro/

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.