Grasimile in alimentatie

27 Apr 2012


 

De ceva timp incoace grasimile reprezinta un subiect foarte controversat. Trebuie sa ne informam foarte bine inainte de a decide ce fel de grasimi folosim in alimentatie in mod frecvent, pentru ca acestea ne influenteaza intr-o foarte mare masura sanatatea intregului organism.

 

Este foarte periculos sa credem ce ne spun reclamele de la televizor, si anume faptul ca, de pilda, margarina este sanatoasa, ca este sursa importanta de acizi grasi esentiali precum si alte lucruri de genul asta.




Grasimile in alimentatie

Margarina, precum si alte uleiuri polinesaturate rafinate din comert precum cele de floarea soarelui, rapita, porumb, seminte de struguri, canola, soia, orez, seminte de bumbac nu sunt nimic altceva decat grasimi rancede (chiar daca acest lucru nu se percepe prin gust), extrem de nocive pentru sanatate.

Cu atat mai mult trebuie sa ferim copilasii de astfel de produse care pot duce la probleme de dezvoltare (impiedica dezvoltarea fireasca a oaselor), la probleme hormonale, la probleme de comportament (prin faptul ca nu acestea sunt grasimile de care creierul are nevoie) s.a.

 

Ca sa ne fie usor sa ne dam seama ce grasimi sunt sanatoase, ne putem gandi putin cu ce grasimi se hraneau oamenii pana acum 100- 150 de ani. Cum am evoluat pana in stadiul de acum oare? Mancand margarina si ulei rafinat de floarea soarelui sau luandu-ne grasimile de care avem nevoie din produse animale precum unt, smantana, untura si vegetale precum untul de cocos, palmier, uleiul de masline presat la rece (in functie de ce oferea natura intr-un loc sau altul).

Detaliind putin despre uleiurile vegetale sanatoase, obtinute din nuci/seminte, voi preciza ca cele presate la rece si in special cele in care predomina grasmile saturate si mononesaturate (grasimi care nu reactioneaza usor la contactul cu aerul si cu caldura) sunt foarte benefice pentru organism.

Din oleaginoasele ce contin grasimi saturate si mononesaturate uleiurile se extrag cu usurinta la temperaturi mici. Din cele polinesaturate uleiurile se extrag mult mai greu la temperaturi mici si astfel aproape orice ulei predominant polinesaturat din comert nu poate fi decat ranced.

Dintre cele saturate/mononesaturate mai usor accesibile la noi amintim din nou de uleiul/untul de cocos, untura de palmier, uleiul virgin de masline dar si de uleiurile de arahide, macadamia, avocado, susan, ceva mai greu de gasit la noi in tara. Cu aceste uleiuri se poate gati fara probleme, pentru ca, asa cum am spus mai sus, sunt foarte stabile si nu rancezesc usor.




De asemenea, cantitati mici de nuci si seminte crude, chiar si cele in care predomina grasimile polinesaturate (ce rancezesc usor in timpul procesului de extractie) sunt foarte benefice si cu adevarat nutritive comparativ cu uleiurile rafinate obtinute din ele, in care nu mai ramane nimic util organismului, in care se adauga tot felul de substante nocive precum inalbitori si care sunt supuse de cateva ori la rand la temperaturi extrem de mari pentru a scapa de mirosul neplacut.

Avand in vedere faptul ca in tara noastra destul de putina lume isi permite uleiuri vegetale de calitate, nu ne ramane decat sa ne bazam in special pe grasimile animale care ne-au insotit cu succes de-a lungul mileniilor si care ne-au asigurat o stare excelenta de sanatate. Sa nu uitam ca mai mult de 50% din grasimile din laptele matern sunt saturate (la fel ca grasimile animale).

Nu intamplator, dupa introducerea uleiurilor rafinate, tot felul de boli de care nu se auzise pana acum cateva zeci de ani, ne-au acaparat.

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.