Dezvoltarea neuromotorie a copilului in perioada 7-10 luni

27 Jun 2012


 

Este perioada in care copilul dumneavoastra va sta bine in fundulet, se va tari, se va ridica si va merge in „4 labe” si se va ridica in picioare.

Dezvoltarea neuromotorie a copilului in perioada 7-10 luni

Dupa cum vedeti, va face multe achizitii motorii intr-o perioada relativ scurta, obiceiurile de pana acum modificandu-se rapid.

La 7 luni copilul va sta bine in sezand, fara ajutor si cu reactii de echilibru,  putand sa se joace mult in aceasta pozitie fara sa cada.

Spre sfarsitul lunii a 8-a apare reflexul de „pregatire pentru saritura”, sau extensia protectoare a bratelor. Este o etapa foarte importanta in dezvoltarea copilului, dupa acest moment el reusind sa se protejeze cu bratele si palmele extinse atunci cand va cadea.

La 9 luni copilul se va ridica  in „4 labe”, iar intre 9 si 10 luni se va ridica in picioare, sprijinindu-se de mobilier sau de picioarele dumneavoastra.

La 10 luni va merge in „4 labe”, se va ridica frecvent in picioare si va reusi sa faca pasi pe langa mobilier sau pereti.

Aceasta este dezvoltarea normala a copilului, insa veti sesiza ca vor exista, in functie de posibilitatile individuale, abateri de la cele descrise mai sus. Pentru a se alinia acestui model de dezvoltare, copilul poate fi stimulat astfel:



  • sa i se amenajeze pe podea un spatiu de joaca unde sa poata sa stea, dar si sa se miste fara sa i se limiteze posibilitatile (ca in carucior, pat sau scaunul de masa). In acest fel va descoperi ca este capabil sa ajunga la jucaria preferata prin tarare, fara sa mai solicite ajutor;
  • sa fie pozitionat progresiv in patru labe, chiar daca initial va protesta. Pozitionarea in „4 labe” („peste care multi copii au trecut”- asa cum veti auzi de la apropiatii dumneavoastra) este foarte importanta in dezvoltarea copilului, fiind primul moment in care acesta isi va folosi bratele in pozitii de forta, sustinandu-si greutatea trunchiului. Va consolida prin mersul in „4 labe” asa-numita „reactie incrucisata” (utilizand mana si piciorul opus) foarte utila, ulterior dezvoltandu-si  musculatura bratelor.
  • sa se evite utilizarea premergatorului, antemergatorului sau hamurilor pentru „initierea si antrenarea mersului”. „Beneficiile” pe care le ofera utilizarea acestora sunt mult mai putine decat neajunsurile pe care le determina, copilul dorindu-si sa se ridice in picioare si sa mearga mult mai devreme decat ar fi pregatit. Despre solicitarea excesiva a soldurilor, deformarea membrelor inferioare si modelele incorecte de mers pe care le determina folosirea acestor dispozitive ajutatoare vom vorbi cu alta ocazie;
  • sa se aiba in vedere faptul ca achizitiile motorii facute de copil la varsta optima si prin mijloace proprii sunt binevenite si trebuie incurajate, nu insa si cele pe care parintele si le doreste sau le intrezareste, interpretand subiectiv evolutia copilului (daca se sprijina pe picioare, nu inseamna ca poate deja sa fie pozitionat astfel sau daca schiteaza pasi, nu inseamna ca poate merge).

 

Autori: Constantin Felician ION

Monica ION




Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.