Schimbările mamei după naştere: de la baby blue la stilul de viaţă

20 Feb 2012


Acum ai o stare foarte bună şi peste câteva minute îţi vine să plângi.  Acest fenomen des întâlnit la proaspetele mămici poartă denumirea de baby blues sau depresia care apare după naştere.

Eşti extenuată, sânii sunt plini şi îi simţi incomozi, eşti copleşită de responsabilitatea pe care o ai odată cu venirea pe lume a puiului tău. Te trezeşti câteodată şi simţi că nimic nu are nici un rost, iritată şi nervoasă, obosită, fără poftă de viaţă sau mâncare, îtrebandu-te continuu dacă eşti o mamă bună. Crezi sau nu, aceastea sunt “efectele secundare” ale sarcinii, ceea ce este perfect normal, natural şi de înteles.

Depresia postpartum

Depresia post sarcină afectează aproximativ 80% dintre mămici. Aceste sentimente  de copleşire scad în intensitate o dată întoarse acasă cu micuţul şi durează aproximativ 10 zile. Oricum, în momentul în care te vei gândi la ele, nu este exclus să te simţi speriată şi pierdută pentru o perioadă…..trebuie doar să te gândeşti că este o experienţă de viaţă prin care trece majoritatea mămicilor şi cu ajutorul şi susţinerea celor dragi, aceasta va dispărea.



Ce se întâmplă de fapt?

Pe lângă fluctuaţiile  hormonale, corpul încă suferă datorită transformarilor la care a fost expus. Dacă a fost şi o naştere cu probleme şi nu ai avut contact imediat cu copilul sau este în altă încăpere, pot să apară sentimente de vinovăţie. Oricum eşti obosită iar stările trăite vor amplifica şi mai mult starea de tristeţe.

Ce cauzează depresia post partum?

Aceasta poate să aibă atat cauze biologice cât şi emoţionale. Când se naşte un copil, mama are schimbări bruşte ale nivelului hormonal. Sunt hormoni care apar pe perioada sarcinii şi scad repede, în timp ce cei care pornesc producerea laptelui, cresc. Aceste schimbări rapide provoaca baby blues-ul şi luate prin surprindere, multe mame sunt nepregătite.

După naştere, mămica realizează că viaţa ei se schimbă, că bebeluşul pe care doar şi-l imagina este acum în braţele ei, că este o responsabilitate mare şi îi este teamă că nu va face faţă. Aceste sentimente pot fi copleşitoare şi se pot manifesta în diverse moduri:

  • oscilaţii emoţionale;
  • stare de tristeţe (sentimentul de părere de rău);
  • sentimente de vinovăţie;
  • plâns inexplicabil;
  • stare anxioasă şi uşor iritabilă;
  • oboseală;
  • apatie;
  • probleme de somn etc.

Simptomele acestei stări apar în maxim 3-4 zile de la naştere. Ele pot apărea brusc, din senin si pot dispărea la fel de repede.

Odihna şi liniştea sunt esenţiale după naştere. Puţine mame îşi permit acest lux, când ar putea să se odihnească sunt ocupate cu îngrijirea celui mic, sarcinile zilnice sau vizitatorii.

În primele zile copilul poate să facă icter sau poate să aibă probleme de alimentaţie, să nu sugă suficient, iar acesta este un motiv în plus pentru ca mama să se simtă anxioasă. Acest gen de probleme se reduc în intensitate odată cu creşterea copilul, dar mama ar trebui să comunice cu doctorul să fie liniştită, să ştie tot ce are de făcut,pentru  că în momentul în care este singură acasă cu copilaşul să nu intre în panică, mai ales dacă este la prima sarcina.

Sfaturi pentru a face faţă depresiei postpartum:

Cel mai important este să reţii că aceasta nu este o boală şi că va dispărea în timp, cu odihnă, suport şi înţelegere din partea familiei şi a prietenilor. În cazul în  care după două săptămâni de la naştere nu te simţi mai bine, simptomele devin mai severe, ar fi indicat să iei legătura cu medicul sau psihologul.




Totuşi, pentru a face faţă acestei manifestări, respectă următoarele reguli de bază:

  • Mănâncă regulat, în cantităţi mici şi sănătos pentru a ţine nivelul de energie ridicat
  • Odihneşte-te cât de des poţi, chiar şi să inchizi ochii 15 minute poate să facă minuni, daca nu poţi dormi, pregăteşte-ţi o cană de ceai, odihneşte-ţi picioarele, stai relaxată, fara să faci nimic.
  • Vorbeşte cu cineva cu care îţi face plăcere şi te binedispune
  • Plângi dacă simţi nevoia
  • Ia contact cât mai des cu bebeluşul, pune căpşorul lui pe faţa ta, mângâie-l, asta te va ajuta mult
  • Discută cu partenerul despre sentimentele voastre, împărţiţi sarcinile în familie, cere-i ajutorul;
  • Lasa-l pe tătic să îşi petreacă timp cu copilul, în timp ce tu faci ceva pentru tine
  • Ţine un jurnal. Când îl vei reciti vei fi uimită să vezi cât de repede te-ai adaptat la rolul de mama.
  • Comunicarea este absolut esenţială. Vorbeşte cu partenerul, mama, cea mai bună prietenă despre sentimentele tale şi nu încerca să ţi le ascunzi…fii sinceră.
  • Cere ajutor ori de câte ori ai nevoie
  • Încearcă să-ţi facei în fiecare zi puţin timp doar pentru tine chiar dacă este o baie fierbinte şi muzica preferată.
  • Dă corpului suficient timp pentru a se reface
  • Participă la întâlniri de mămici

Şi nu uita că toate aceste sentimente sunt normale. Milioane de mame din toată lumea pot să se simtă exact cum te simţi şi tu. Cere ajutor de specialitate dacă stările încep să te neliniştească şi nu încetează.

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.