Bunatati din natura pentru copilul tau – legume si verdeturi de sezon

17 May 2012


 

Pentru o dezvoltare sanatoasa si armonioasa a copilului, legumele, verdeturile si fructele proaspete trebuie incluse cat mai frecvent in meniul zilnic al copilasului tau, asigurandu-i astfel de la vitalitate si energie, pana  la o imunitate crescuta  si o putere ridicata de concentrare.

Ce beneficii se regasesc in cruditatile de sezon

  • O multitudine de vitamine, minerale si nutrienti 
  • Surse bogate de aminoazici,  care neutralizeaza actiunea substantelor cancerigene si intaresc metabolismul
  • Clorifila care consolideaza membrana celulara, ajutand la refacerea si la constructia tesutului conjunctiv
  • Sursa de bioflavanoide care actioneaza ca antioxidanti, intarind metabolismul
  • Continutul ridicat de enzime ajuta digestia si buna functionare a metabolismului




La ce varsta poti sa ii oferi copilului tau primele legume si verdeturi ?

Pentru meniul zilnic al copilasului tau poti alege o varietate de verdeturi si legume, toate acestea incepand cu varsta de 6 luni, odata cu debutul etapei de diversificare a alimentatiei. Cele mai potrivite legume pentru aceasta perioada sunt cartofii dulci, dovleceii, morcovii sau telina. In aceasta perioada este indicat astepti 2-3 zile intre portiile cu legume, pentru a verifica aparitia unor posibile reactii alergice la noile alimente. Nutritionistii recomanda ca portia de legume sa fie oferita inaintea celei de fructe, „indulcind” astfel gustul legumelor, care nu se bucura de o asa mare popularite in randul celor mici. De asemenea, pentru  a evita o digestie ingreunata, cel putin pana la varsta de 8 luni, legumele trebuie fierte inainte de a le oferi micutului tau. De asemenea, poti adauga putin patrunjel sau marar presarat peste piure, iar incepand cu varsta de 8-10 luni poti sa ii oferi copilasului tau si alte legume sau verdeturi.

 

Verdeturi recomandate  

  • Patrunjelul – un complex puternic de vitamine, provitamine, magneziu, calciu, fosfor, potasiu, sulf, cupru, aminoacid si clorofila. Pana la un an de zile, poti adauga in supica sau piureul micutului tau cateva grame de patrunjel maruntit. (2-5 grame)
  •  Mararul – bogat in fier, calciu, contine o gama variata de vitamine. Este indicat de la varsta de 8 luni, cand poti adauga in mancarica cca 5 grame de marar, apoi dupa 1 an si jumatate, poti mari cantitatea pana la 10 grame. Mararul este extrem de benefic in cazul constipatiei, stimuland activitatea gastrica si intestinala.
  • Salata – bogata in vitamina C, minerale si toate vitaminele din grupele B, K, E si P. In afara de faptul ca stimuleaza digestia si combate constipatia, salata are un efect calmant, fiind recomandata copiilor hiperactivi. Incepand cu varsta de 1 an si jumatate, copilul poate consuma salata, sub orice forma: tocata, fiarta sau cruda – in supe, ciorbe si salate.
  • Ceapa verde – bogata in vitaminele C, E, PP, tot complexul B si proteine. Incepand cu varsta de 1 an, poti include cel mult 5 grame de ceapa verde in supe, ciorbe si piure.
  • Spanacul – bogat in vitaminele A, E, B1, B6 si K si in saruri minerale. Este recomandat pentru a fi introdus in alimentatia copilasului abia dupa 8 luni, cand nu trebuie sa ii oferi  mai mult de o lingurita de spanac fiert si pssat/saptamana.
  • Urzica – bogata in clorofila, vitaminele B2, C, K, acid folic, flavone si taninuri cu efect cicatrizant, lectine cu efect antiinflamator si carotenoide (provitamine A) cu rol atat de regenerare a pielii si mucoaselor, cat si cu rol antioxidant. Se recomanda cel mult o lingurita de urzica fiarta si pasata pe care o poti adauga in mancarica micutului, incepand cu varsta de 8 luni.




Cum sa alegi cele mai nutritive bunatati verzi?

Micutul tau are nevoie de tot ce-i mai bun din natura. De aceea, trebuie sa te asiguri ca legumele si verdeturile oferite  sunt de cea mai buna calitate, au gust si, cel mai important – sunt crescute  traditional, cat mai natural, fara chimicale si adititivi. Astfel, incearca sa alegi pe cat posibil legume romanesti,  crescute in gradinile micilor producatori locali. Pentru ca a cunoaste sursa de unde provine hrana este la fel de importanta ca si hrana in sine, in Cluj-Napoca gasesti cateva magazine specializate care comercializeaza legume romanesti,  proaspete si sanataose provenite direct din agricultura traditionala si ecologica.

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.