Alimentele fermentate

10 Apr 2012


 

 

Unul din cele mai bune obiceiuri pe care il poate capata o mama este acela de a introduce alimente fermentate in meniul intregii familiei, inclusiv a celor mai mici membri.

Legumele si lichidele fermentate au facut parte din bucataria tuturor popoarelor de mii de ani, pentru ca oamenii stiau cat de benefice sunt aceste alimente vii pentru sanatatea lor.

Vorbim in special de legume, carora le vom adauga apa si sare si pe care le vom lasa apoi la fermentat 2-3 zile la temperatura camerei.

Pentru ca e de dorit sa consumam alimente fermentate cat mai frecvent, vom adauga si zer la amestecul de apa si sare (care este benefica, dar in cantitati mici) si vom injumatati cantitatea de sare.




Alimentul fermentat cel mai cunoscut la noi este varza murata, insa cu putina imaginatie putem sa avem tot timpul anului la indemana o multime de vegetale fermentate (morcovi, gulii, sfecla rosie, ridiche, frunzoase si chiar fructe exotice), dar si lichide fermentate precum zeama de sfecla rosie, suc de portocale s.a. Idei de retete lacto-fermentate gasiti aici.

Spre deosebire de muraturile la care se adauga mult otet (si care astfel nu sunt optime pentru sanatate), cele carora le adaugam doar apa, sare si zer (dar si tot felul de condimente) ne vor rasplati cu acid lactic si nenumarate alte substante benefice.

 

Motive pentru a consuma alimente fermentate:

Alimente fermentate

  • prin lacto-fermentare valoarea nutritiva a alimentelor creste in medie de 10 ori;
  • bacteriile probiotice rezultate populeaza intreg tractul digestiv, lupta cu patogenii;
  • enzimele obtinute ajuta digestia si, astfel, energia organismului va fi conservata; in urma gatitului cu foc (in special peste 65 de grade C) enzimele sunt distruse, de aceea este indicat consumul zilnic de alimente fermentate (ideal, la fiecare masa);
  • in urma lacto-fermentarii vor rezulta substante antibiotice si anticancerigene;
  • sunt extrem de indicate dupa tratamentele cu antibiotic care distrug flora intestinala si pun in pericol sanatatea prin dezechilibrarea sistemului imunitar;
  • ne scapa de pofta de dulce;
  • normalizeaza aciditatea stomacului;
  • pot fi considerate un aliment de fast food sanatos-orice sandvis poate fi revigorat si va fi digerat cu usurinta prin adaugarea de cateva bucatele de legume fermentate; lichidele fermentate pot fi luate cu usurinta la pachet.





Lichidele fermentate (zeama de varza, de pilda) pot fi folosite, in cantitati mici (1-2 lingurite), inca din primele luni de viata cand unii bebelusi se lupta cu neplacutele colici.

Ele pot fi de ajutor si copilasilor care au reflux gastro-esofagian, prin faptul ca populeaza tractul digestiv cu bacterii probiotice.

Copiilor cu autism, alimentele fermentate le vor fi de real ajutor in restabilirea echilibrului digestiv- una din problemele mari in astfel de cazuri.

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.