Alimentaţia corectă a mamei pentru o alăptare sănătoasă

16 Feb 2012


Cât de important este ajutorul pentru proaspăta mămică

Dacă ar fi să sugerez un singur lucru mamicilor în devenire, acela ar fi să se asigure, încă din perioada sarcinii, că vor avea ajutor din partea cuiva apropiat din familie (mama, sora, soacra) din prima clipa de după naştere.

Nu pot să vă spun cât de liniştitor este că, şi în timp ce suntem la maternitate şi după ce am ajuns acasă, să simţim pe cineva aproape, să ştim că timpul ne aparţine doar nouă şi lui bebe şi că nu trebuie să gătim sau să facem alte treburi gospodăreşti.

Contează enorm şi dacă tati ajută de la bun început cu schimbatul scutecelor, cu băiţa, cu ţinutul în braţe a bebeluşului până se întremează mama.




Dacă proaspăta mămică nu este ajutată în acest fel, ea îşi va reveni mult mai greu şi, de multe ori, va renunţa la alăptat şi la ţinutul copilului în braţe – lucruri atât de importante pentru cel abia venit pe lume.

Pe vremuri se obişnuia ca mama să nu facă nimic altceva în prima lună de după naştere în afară de ţinutul puiului la piept, pe pielea ei şi de hrănitul lui la primul scâncet. În tot acest timp, alţi membri ai familiei se asigurau că proaspăta mămică are parte de cele mai nutritive alimente, atât pentru ca ea să prindă puteri, cât şi pentru ca cel mic să aibă parte de cel mai bun lapte.

Uneori cei mici sug la sân, imediat după naştere, fără niciun fel de probleme, însă de multe ori primele 2-3 luni sunt cele în care mama trebuie să depună eforturi să îl înveţe pe bebe să se ataşeze corect la sân, să se acomodeze cu diferite poziţii de alăptat. De real ajutor aici este stabilirea unei relatii cu un consultant în lactaţie încă de pe vremea când bebe e în burtică. Din fericire acest lucru este posibil şi la noi în ţară, iar printr-o simplă căutare pe internet se pot afla uşor detalii. Tot pe internet se găsesc o mulţime de filmuleţe detaliate despre cum se aşează copii la sân.

 

Care sunt alimentele cele mai potrivite pentru perioada de alăptare

Alaptarea sanatoasa

Alimentatia corecta a mamei pentru o alaptare sanatoasa

Pentru că spuneam mai sus că mama trebuie să se hraneasca bine ca să aibă un lapte cât mai nutritiv, aş vrea să accentuez că este foarte important ca ea să aibă parte de  grăsimi animale şi vegetale de cea mai bună calitate şi să evite alimentele procesate (margarina, produse de patiserie etc.), pentru că toate acestea vor influenţa calitatea laptelui.




Este de mult perimată ideea că alimentaţia mamei nu contează. Toate produsele vegetale şi animale din alimentaţia mamei care alăptează trebuie să fie organice pentru că altfel substanţe toxice (pesticide, hormoni, antibiotice) vor trece, prin lapte, la bebeluş.

Foarte nutritive şi cu precădere indicate pentru această perioadă sunt

  • supele de legume (din care să nu lipsească dovleceii, fasolea verde şi ţelina)
  •  frunzele verzi preparate la aburi sau sub forma de smoothie (în amestec cu alte legume sau cu fructe)
  • sucurile de legume
  • legumele murate (doar cu sare)
  • ouăle
  • peştele oceanic pescuit în larg
  • untul
  • smântâna de ţară
  • iaurtul
  • chefirul
  • untul de cocos

Dacă mama nu are acces la peşte oceanic de calitate, este indicat să ia suplimente ce conţin acizi graşi esenţiali Omega 3 – indispensabili pentru buna dezvoltare a creierului celui mic şi care o feresc pe mamă de depresia postnatală.

Când laptele pare să nu fie suficient, quinoa ar putea fi soluţia; această pseudocereală este de mult cunoscută pentru abilitatea ei de a simula lactaţia şi, din fericire, se găseşte uşor şi la noi.

Nu mă pot gândi la niciun alt mod mai plăcut prin care să întâmpinăm un prunc în lume, decât acela prin care familia se străduieşte să răspundă nevoilor lui şi ale mamei, făcând din această perioadă una de care cu toţii îşi vor aminti cu plăcere.

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.