7 sfaturi pentru un somn sanatos al mamei

30 Sep 2013


Este probabil una dintre cele mai arzătoare dorinţe şi nevoi ale unei mame. Să doarmă noaptea un număr cât mai mare de ore, legate între ele. Din păcate, pentru cele mai multe dintre mame această nevoie a lor vine în direct conflict cu nevoia bebeluşului de a fi hrănit sau liniştit. Şi, în primele luni de viaţă bebeluşul nu „ştie” când e zi şi când e noapte şi nu i-a spus nimeni că trebuie să doarmă toată noaptea.

În plus, copiii au un instinct în a căuta prezenţa mamei şi căldura ei, nimeni nu „i-a informat” ca lumea s-a modernizat şi acum copilaşii trebuie să doarmă în pătuţul lor, singuri – singurei. Până când copiii reuşesc însă să înveţe toate astea (şi multe altele) trec câteva luni bune. Şi dacă în aceste câteva luni bune mama e serios deprivată de somn, asta nu e bine nici pentru mamă, nici pentru copil.




Somnul şi odihna insuficientă pot afecta lactaţia proaspetei mămici, pot contribui la declanşarea depresiei post-partum, pot agrava anumite probleme de sănătate şi pot contribui la o proastă relaţionare cu copilul şi partenerul de viaţă. Aşa că nevoia de somn a mamei nu e moft, e o necesitate pentru mamă, copil şi soţ! Aşadar, cum putem îmbunătăţi somnul mamei?

1.În primul rând dragă mămica, prioritatea ta, dincolo de copil bineînţeles, este să te hrăneşti şi să te odihneşti suficient. Nu contează dacă vasele sunt spălate, dacă e aspirat, dacă este mâncare proaspătă pentru tati. Cum tu poţi trăi cu somn puţin poate trăi şi tati cu mâncare mai puţin proaspătă sau comandată! Aşadar, în primele luni, când doarme copilul dormi şi tu! Şi ziua, şi noaptea! Toate pot să aştepte, somnul e prioritar pentru sănătatea ta şi a copilului.

2.Nu poţi adormi repede şi de multe ori tu nu reuşeşti să adormi înainte să se trezească copilul? Nu-i nimic, cel puţin te odihneşti şi stai cu ochii închişi. Sunt şanse mari ca treptat să te obişnuieşti şi organismul tău să „înveţe” ca e cazul să adoarmă mai repede acum!

3.Nu poţi dormi lângă copil? Îl asculţi respirând şi tresari de la orice schimbare în respiraţia sa? Aici ai două soluţii: să aştepţi un timp pentru că e probabil să te obişnuieşti şi să nu mai tresari chiar la orice sau să culci copilul în altă cameră. Sunt avantaje şi dezavantaje pentru fiecare variantă. Poţi să le încerci pe ambele mai multe zile la rând şi să vezi care este varianta care îţi oferă mai multe ore de somn şi o mai bună odihnă.

4.Cere ajutor pentru a recupera somnul, cel puţin în timpul zilei! Dacă simţi că s-a acumulat oboseala, sau aţi avut o noapte foarte grea cu multe treziri, roagă pe cineva (soţul, bunicii, o prietenă de încredere) să vină să stea cu copilul sau să îl scoată afară, timp în care tu să furi puţin somn. Dacă îl hrăneşti cu lapte praf, poţi lăsa totul pregătit pentru a fi şi hrănit copilul şi astfel să te odihneşti mai mult. Dacă alăptezi, fie te mulţumeşti cu repriza dintre două mese, fie încerci să îţi faci nişte rezerve de lapte muls şi dormi mai mult.

5. Cere ajutor şi noaptea, în măsura posibilităţilor. Dacă nu alăptezi, stabileşte împreună cu partenerul unele nopţi în care să se trezească el pentru a hrăni copilul (cel puţin în nopţile în care nu trebuie să se trezească a două zi pentru a merge la muncă). Dacă alăptezi, partenerul tău te poate ajuta aducând el copilul la tine în cazul în care doarme în altă cameră, sau schimbându-l dacă e cazul. Chiar dacă te trezeşti şi tu, rămâi în pat şi faci un efort minim, iar asta te poate ajuta să adormi mult mai repede la loc. Pentru situaţii „de urgenţă” când eşti realmente deprivată de somn poţi încerca şi noaptea varianta cu laptele muls, însă aici trebuie să ţii cont de măsura în care lactaţia îţi permite să sari peste mese, de riscul ca bebeluşul să se obişnuiască cu biberon şi să refuze să sugă de la sân. Dar, ca măsură excepţională, de urgenţă, rar, nu ar trebui să apară probleme.




6.Învaţă o tehnică de relaxare. Fie că îţi cumperi o carte, CD sau apelezi la un specialist care să te ghideze pe parcursul învăţării, o tehnică de relaxare te poate ajuta să faci mai bine faţă perioadei în care dormi puţin şi te trezeşti des. Te poate ajuta să adormi mai uşor (fie noaptea, fie ziua) şi astfel să dormi mai mult, dar şi mai mult, somnul care urmează unei tehnici de relaxare e adesea mai bun şi calitativ, e mai odihnitor. Chiar dacă nu reuşeşti să dormi cât de mult îţi doreşti, un exerciţiu de relaxare aplicat atunci când eşti trează te ajută să îţi refaci puţin depozitele de energie şi calm.

7. Fii optimistă, nu privi catastrofal. Va trece! Şi cel mai dificil, plângăcios şi „certat cu somnul” copil va dormi până la urmă intervale mai lungi de timp şi vei ajunge iar la nopţi întregi de somn. Până atunci, încearcă să te ajuţi să ai un somn cât mai bun, cantitativ şi calitativ, în noua ta viaţă de proaspătă mămică!

Autor:

Managing Partner la PsyLife Clinic Dr. in Psihologie psiholog clinician, psihoterapeut specialist

E-mail:
adela_raluca2@yahoo.com
Website:
http://www.psylife.ro

Lasă un comentariu

Trebuie sa fii logata sa poti adauga un comentariu.